Змістовний модуль І. ІСТОРІЯ СВІТОВОЇ ТА ВІТЧИЗНЯНОЇ РИТОРИКИ. ТЕОРІЯ РИТОРИКИ.
Тема 1. Вступ у риторику. Структура і завдання курсу
Визначення риторики від давнини до сучасності. Риторика й ораторське мистецтво. Професійна риторика. Місце риторики серед інших наук.
Риторика і державне життя. Лідер суспільства як ритор і оратор. Предмет, завдання і структура курсу. Література до курсу. Категорії риторики: етос, пафос, логос. Основні роди і види (жанри) красномовства. Особливості професійної риторики: традиції та сучасність. Монолог, діалог, полілог як риторичні форми професійного красномовства.
Володіння словом животворящим як проблема соціального, професійного і собистого благополуччя: яке слово — таке й життя.
Тема 2. Риторика в епоху Античності, Середньовіччя та Нового часу. Українська риторика.
Риторика, класична риторика (V ст. до н.е. - середина XX ст.), неориторика (з середини XX ст. - до сучасності), софісти, суспільно - побутове красномовство, епідейктичне (урочисте) красномовство, ювілейна промова, привітальне, застільне, надгробне слово, евристика, логографи, горгієві фігури, азіанізм, слово, житіє, полемічна література, казанє, національна ідея, національна мова.
Тема 3. Основні поняття і закони риторики
Мова і мовлення.
Перший закон (концептуальний) формує і розвиває в особистості вміння всебічно аналізувати предмет дослідження і вибудовувати систему знань про нього (задуми і концепцію).
Другий закон (закон моделювання аудиторії) формує і розвиває в особистості вміння вивчати в системі три групи ознак, які визначають "портрет" будь-якої аудиторії: соціально-демографічні; соціально-психологічні; індивідуально-особистісні.
Третій закон (стратегічний) формує і розвиває в особистості вміння розробляти програму діяльності на основі створеної концепції, зважаючи на психологічний "портрет" аудиторії:
- визначення настанови діяльності (навіщо?);
- виявлення й розв'язання суперечностей у проблемах, що досліджуються;
- формулювання тези (головної думки, власної позиції).
Четвертий закон (тактичний) формує і розвиває в особистості вміння оперувати з фактами та аргументами, а також активізувати мисленнєву діяльність співрозмовника (аудиторії), тобто створювати атмосферу інтелектуальної та емоційної співтворчості.
П'ятий закон (мовленнєвий) формує і розвиває в особистості вміння володіти мовленням (втілювати свою думку в дійову словесну форму).
Система п'яти вмінь, кожне з яких виробляється шляхом оволодіння людиною відповідним законом риторики, і становить зміст того поняття, яке зазначене вище "організаційний аспект".
Шостий закон (закон ефективної комунікації) формує і розвиває в особистості вміння встановлювати, зберігати й закріплювати контакт з. аудиторією як необхідну умову успішної реалізації результату мисленнєво-мовленнєвої діяльності.
Сьомий закон (системно-аналітичний) формує і розвиває в особистості вміння рефлексувати (виявляти й аналізувати власні відчуття), щоб навчитися робити висновки з помилок і накопичувати цінний досвід.
Два останніх закони є складовими такого поняття, як "власне управлінський аспект" мисленнєво-мовленнєвої діяльності.
Тема 4. Теорія риторики. Інвенція. Диспозиція. Елокуція.
Меморія та акція.
Аналогічна аргументація, аргумент, види аргументів, інвенція, критика аргументів, тези та форми, пряма та непряма аргументація, стратегія оратора, тези, топіка, вступ, головна частина, диспозиція, завершення, авфемізм та дисфемізм, елокуція, іронія, метафора, метонімія, риторичне запитання, риторичні фігури, тропи, акція, вербальні засоби оратора, "ефект рамки", меморія, невербальні засоби оратора.
Змістовний модуль ІІ. СУДОВЕ КРАСНОМОВСТВО.
Тема 5. Судова промова.
Судова промова, судові дебати, репліка, предмет судової промови, види судових промов, засади судової промови (психологічна, етична, логічна), комунікативна та інформативна функції судової промови, звукові та візуальні канали впливу, тези промови, обвинувачував, захисник, позивач, процес, репліка, етика, дебати, аудиторія, провадження, досьє.
Тема 6. Промова державного обвинувача
Зміст і побудова обвинувальної промови. Обвинувальна промова та її структура: вступна частина,фабула справи (виклад фактичних обставин злочину), аналіз та оцінка доказів, обґрунтування кваліфікації злочину та характеристика особи підсудного, обґрунтування пропозицій про міру покарання, цивільний позов, аналіз причин та умов, що сприяли вчиненню злочину, заключна частина промови. Репліка прокурора. Промова, судові дебати, злочин підсудний, покарання, звинувачення, доказ, свідок, обмова, самообмова, алібі, мотиви, репліка.
Тема 7. Захисна промова
Зміст та побудова захисної промови. Структура захисної промови, вступна частина промови захисника, установлення фактичних обставин справи; аналіз і оцінка доказів, обґрунтування кваліфікації злочину, характеристика адвокатом особи підсудного, заключна частина захисної промови. Репліка адвоката.
Роль, значення, місце захисної промови у підготовці та здійсненні судового процесу.
Захисна промова, адвокат, злочин, підсудний, цивільний позов, міра покарання, доказ, фабула справи, репліка адвоката, альтернатива в захисній промові, діяння, мотив, кваліфікація, оборона.
Тема 8. Культура судової промови та етика судового ритора.
Культура судової промови та її складові, моральні витоки судочинства, вимоги до ритора (зовнішність, манери, жести, міміка, теза). Вимоги до голосу та мови. Психологічна підготовка ритора. Механізм переконливості промови. Етика судової риторики (мистецтво мови на суді). Етика судового рішення.
Культура промови, зовнішність, манери, жести, міміка, теза, звучність, тембр, темп, точність, оригінальність, переконливість, мовний етикет, засоби виразності.