Навчальна програма
Загальні характеристики ситуативного спілкування
Навчальна програма є рамковою, а отже, не обмежує діяльність учителів у виборі порядку вивчення та змісту кожної теми. Деякі теми можуть вивчатися інтегровано, напр., Відпочинок і дозвілля + Подорож, Одяг + Погода, Подорож + Країни, мова яких вивчається.
Мовленнєві функції/види діяльності
• описувати, розповідати, характеризувати
• порівнювати
• аргументувати свій вибір
• запитувати та надавати інформацію
• розпитувати з метою роз’яснення та уточнення інформації
• пропонувати, приймати, відхиляти пропозицію
Тематика ситуативного спілкування (Підтема)
- Я, моя родина, мої друзі (Мої родинні зв'язки. Професії батьків. Мої друзі та їхні уподобання.)
- Одяг (Види одягу. Сезонний одяг)
- Харчування (Продукти харчування. Улюблені страви. Страви в Україні та країнах виучуваної мови)
- Відпочинок і дозвілля (Види відпочинку та занять. Захоплення. Канікули)
- Природа (Погода. Природні явища)
- Подорож (Улюблені напрямки подорожі. Прогулянка містом/селом)
- Рідне місто/село (Місцезнаходження. Основні історичні та культурні відомості)
- Свята і традиції (Календар свят в Україні та країнах виучуваної мови. Традиції святкування)
- Шкільне життя (Розклад уроків. Робочий день. Урок іноземної мови. Види діяльності на уроці)
- Україна (Загальні відомості про Україну)
- Країни виучуваної мови (Загальні відомості про країни виучуваної мови)
Лексичний матеріал добирається відповідно до зовнішнього контексту, тематики ситуативного спілкування, зокрема підтеми, рівня володіння мовою, що досягається, та в обсязі, достатньому для реалізації комунікативних намірів учнів.
Мовний інвентар (граматика) є орієнтовним і добирається відповідно до контексту (комунікативної ситуації), потреб учнів та принципу концентричного навчання. Він не є метою навчання, тому й не розглядається як окремі граматичні теми.
Категорія/Структура
- Adjectives: Position: limiting adjectives (main, only), with ‘be’ and linking verbs. Comparatives and superlatives: form, position, use. Modifying: with degree adverbs, with prepositional phrases, with ‘too’
- Adverbs Position: front, mid, end. Modifiers: time, frequency, degree, manner; linking, focusing, sequencing; certainty and attitude. Adverb phrases
- Clauses: Comparative: be like + noun or pronoun. Coordinated: multiple clauses with commas or conjunctions for instructions or directions. Negative declarative Imperatives: affirmative, negative; instructions and suggestions (Let’s). Interrogatives: affirmative (Yes/No), affirmative (Wh-), negative. Exclamations: What a … Relative: non-defining and defining with who, which, that and without pronoun. Subordinated: if, time, purpose. Conditional: ‘if’ + Present simple; real conditions
- Conjunctions: Subordinating
- Determiners: Articles: the + specifying adjectives, the + superlatives. Demonstratives: this, that, these, those. Quantity: all, both, a few, some, any, no, a lot of, much, many
- Future: Future continuous: affirmative with ‘will’, future arrangements. Future with will and shall: questions, offers, plans, intentions, requests, suggestions, willingness. Future with be going to: questions, intentions, predictions. Present continuous for future: future arrangements, questions about the future plans. Present simple for future: with ‘when’ to refer to future, hope for future, timetables and plans
- Modality: Can: permission. Could: abilities, requests. Will be able to. Have (got) to: questions and obligations. May, might: possibility. Must: obligation and necessity. Shall: offers and suggestions. Should: questions, advice, suggestions. Will: questions, plans and intentions, willingness, offers, requests. Would: questions with ‘like’, imagined situations, suggestions with ‘it would be’, wishes and preferences
- Nouns: Noun phrases with determiners and adjectives. ‘ing’ forms of verbs as nouns to refer to activities (e.g. swimming). Plurals: regular and irregular. Uncountables
- Passives: Past simple affirmative. Present simple affirmative
- Past: Past continuous: affirmative, background events, events in progress. Past simple: affirmative, negative, questions; with ‘when’ in subordinate clauses. Present perfect simple: affirmative, negative, questions; experiences up to now
- Preposition: Simple and complex. With/without for (lack of) possession
- Present: Present continuous: affirmative, negative, questions; with adverbs of indefinite frequency; events in progress; temporary situations. Present simple: affirmative, negative, questions; with adverbs of indefinite frequency; instructions, directions; mental process verbs; suggestions
- Pronouns: Demonstrative, indefinite, possessive, quantity
- Verbs: Tense forms; auxiliary and linking; with and without object
- Reported speech: Reported statements with ‘say’ and ‘tell’