Навчальна програма

Загальні характеристики ситуативного спілкування

Навчальна програма є рамковою, а отже, не обмежує діяльність учителів у виборі порядку вивчення та змісту кожної теми. Деякі теми можуть вивчатися інтегровано, напр., Відпочинок і дозвілля + Подорож, Одяг + Погода, Подорож + Країни, мова яких вивчається.

Мовленнєві функції/види діяльності

• описувати, розповідати, характеризувати

• порівнювати

• аргументувати свій вибір

• запитувати та надавати інформацію

• розпитувати з метою роз’яснення та уточнення інформації

• пропонувати, приймати, відхиляти пропозицію

Тематика ситуативного спілкування (Підтема)

- Я, моя родина, мої друзі (Мої родинні зв'язки. Професії батьків. Мої друзі та їхні уподобання.)

- Одяг (Види одягу. Сезонний одяг)

- Харчування (Продукти харчування. Улюблені страви. Страви в Україні та країнах виучуваної мови)

- Відпочинок і дозвілля (Види відпочинку та занять. Захоплення. Канікули)

- Природа (Погода. Природні явища)

- Подорож (Улюблені напрямки подорожі. Прогулянка містом/селом)

- Рідне місто/село (Місцезнаходження. Основні історичні та культурні відомості)

- Свята і традиції (Календар свят в Україні та країнах виучуваної мови. Традиції святкування)

- Шкільне життя (Розклад уроків. Робочий день. Урок іноземної мови. Види діяльності на уроці)

- Україна (Загальні відомості про Україну)

- Країни виучуваної мови (Загальні відомості про країни виучуваної мови)

Лексичний матеріал добирається відповідно до зовнішнього контексту, тематики ситуативного спілкування, зокрема підтеми, рівня володіння мовою, що досягається, та в обсязі, достатньому для реалізації комунікативних намірів учнів.

Мовний інвентар (граматика) є орієнтовним і добирається відповідно до контексту (комунікативної ситуації), потреб учнів та принципу концентричного навчання. Він не є метою навчання, тому й не розглядається як окремі граматичні теми.

Категорія/Структура

- Adjectives: Position: limiting adjectives (main, only), with ‘be’ and linking verbs. Comparatives and superlatives: form, position, use. Modifying: with degree adverbs, with prepositional phrases, with ‘too’

- Adverbs Position: front, mid, end. Modifiers: time, frequency, degree, manner; linking, focusing, sequencing; certainty and attitude. Adverb phrases

- Clauses: Comparative: be like + noun or pronoun. Coordinated: multiple clauses with commas or conjunctions for instructions or directions. Negative declarative Imperatives: affirmative, negative; instructions and suggestions (Let’s). Interrogatives: affirmative (Yes/No), affirmative (Wh-), negative. Exclamations: What a … Relative: non-defining and defining with who, which, that and without pronoun. Subordinated: if, time, purpose. Conditional: ‘if’ + Present simple; real conditions

- Conjunctions: Subordinating

- Determiners: Articles: the + specifying adjectives, the + superlatives. Demonstratives: this, that, these, those. Quantity: all, both, a few, some, any, no, a lot of, much, many

- Future: Future continuous: affirmative with ‘will’, future arrangements. Future with will and shall: questions, offers, plans, intentions, requests, suggestions, willingness. Future with be going to: questions, intentions, predictions. Present continuous for future: future arrangements, questions about the future plans. Present simple for future: with ‘when’ to refer to future, hope for future, timetables and plans

- Modality: Can: permission. Could: abilities, requests. Will be able to. Have (got) to: questions and obligations. May, might: possibility. Must: obligation and necessity. Shall: offers and suggestions. Should: questions, advice, suggestions. Will: questions, plans and intentions, willingness, offers, requests. Would: questions with ‘like’, imagined situations, suggestions with ‘it would be’, wishes and preferences

- Nouns: Noun phrases with determiners and adjectives. ‘ing’ forms of verbs as nouns to refer to activities (e.g. swimming). Plurals: regular and irregular. Uncountables

- Passives: Past simple affirmative. Present simple affirmative

- Past: Past continuous: affirmative, background events, events in progress. Past simple: affirmative, negative, questions; with ‘when’ in subordinate clauses. Present perfect simple: affirmative, negative, questions; experiences up to now

- Preposition: Simple and complex. With/without for (lack of) possession

- Present: Present continuous: affirmative, negative, questions; with adverbs of indefinite frequency; events in progress; temporary situations. Present simple: affirmative, negative, questions; with adverbs of indefinite frequency; instructions, directions; mental process verbs; suggestions

- Pronouns: Demonstrative, indefinite, possessive, quantity

- Verbs: Tense forms; auxiliary and linking; with and without object

- Reported speech: Reported statements with ‘say’ and ‘tell’

(Немає тем для обговорення)