Структура за темами
- Загальне
Загальне
СИЛАБУС ДИСЦИПЛІНИ
Метою дисципліни є вивчення студентами принципів та методів тривимірного моделювання та особливостей 3D-друку; формування та розвиток практичних навичок роботи з сучасними засобами побудови тривимірних моделей та їх підготовки до 3D-друку для розв'язання практичних завдань у різних галузях, включаючи інженерію.
Завданням навчальної дисципліни є набуття здобувачами освіти практичних умінь та навичок, необхідних для створення тривимірних моделей об'єктів, використовуючи спеціалізоване програмне забезпечення; ознайомлення із принципами та технологіями 3D-друку, включаючи вибір матеріалів, встановлення параметрів друку, підготовку файлів для друку; розвиток у здобувачів освіти вміння вирішувати реальні завдання та задачі, використовуючи 3D-моделі та 3D-друк.
Обсяг навчального часу для вивчення дисципліни у навчальних планах підготовки фахових молодших бакалаврів визначений вимогами ОПП і становить 3 кредити ЄКТС (90 академічних годин).
Передумовою для вивчення освітньої компоненти є результати навчання, сформовані у здобувачів освіти в процесі засвоєння дисциплін «Технології», «Інженерна графіка».
Дисципліна «3D-моделювання та 3D-друк» належить до переліку вибіркових навчальних дисциплін.
Загальні компетентності:
ЗК3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК4. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
Спеціальні (фахові) компетентності:
СК3. Здатність вільно користуватись сучасними комп’ютерними та інформаційними технологіями, прикладними та спеціалізованими комп’ютерно-інтегрованими середовищами для розробки, впровадження та обслуговування апаратних та програмних засобів комп’ютерної інженерії;
СК10. Здатність аргументувати вибір методів розв’язування спеціалізованих задач, критично оцінювати отримані результати, обґрунтовувати прийняті рішення;
СК13. Здатність ідентифікувати, класифікувати та описувати роботу програмно-технічних засобів, комп’ютерних систем, мереж та їх компонентів шляхом використання аналітичних методів і методів моделювання.
Після завершення даного курсу здобувач освіти набуває та/або здатний продемонструвати наступні програмні результати навчання:
РН3. Знати сучасні методи та технології для розв’язання прикладних задач комп’ютерної інженерії.
РН8. Застосовувати знання технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації апаратних та програмних засобів комп’ютерної інженерії для вирішення технічних задач у професійній діяльності.
№ з/п
Назва змістового модуля, теми програми
Програмні результати навчання
Обсяг годин за навчальним планом
Всього
з них:
ауди-торних
самос-тійних
Змістовий модуль 1. Основи 3D-моделювання
26
10
16
1
Основи 3D-моделювання. Види 3D-моделювання
Знати формати збереження тривимірної графіки, основні підходи до створення 3D-моделей. Розрізняти різні види 3D-моделювання. Визначати ключові події та досягнення в історії розвитку 3D-моделювання. Уміти порівнювати різні методи створення 3D-моделей, аналізувати сучасні тренди та інновації у сфері 3D-моделювання.
6
2
4
2
Огляд основних сучасних середовищ комп’ютерного 3D моделювання. Основні елементи інтерфейсу спеціалізованого програмного середовища
Знати основи роботи зі спеціалізованим програмним забезпеченням для створення та редагування 3D-моделей, основні елементи інтерфейсу спеціалізованої САПР. Описувати та порівнювати різні середовища для 3D-моделювання та їх використання в різних галузях. Уміти використовувати інструменти спеціалізованого програмного забезпечення для створення базових геометричних об'єктів, таких як лінії, кола, прямокутники; встановлювати та редагувати параметри та властивості 3D-об'єктів у спеціалізованій САПР.
6
2
4
3
Тривимірний простір моделі. Створення ескізів у спеціалізованому програмному середовищі
Знати основні інструменти та панелі для створення ескізів у спеціалізованому програмному забезпеченні. Уміти використовувати координати для визначення положення об'єктів у тривимірному просторі, визначати точки по координатах, використовувати інструменти спеціалізованої САПР для створення 2D ескізів, встановлювати розміри та властивості геометричних об'єктів у ескізі для точного визначення їх розмірів та форми, відстежувати зміни та редагувати ескізи. Застосовувати отриманні знання при побудові ескізів.
14
6
8
Змістовий модуль 2. Моделювання 3D-об’єктів
46
20
26
4
Твердотільне моделювання. Створення твердотільних об'єктів
Знати основні поняття твердотільного моделювання, основні елементи інтерфейсу спеціалізованого програмного забезпечення для роботи з твердотільними моделями. Створювати прості твердотільні об'єкти. Уміти виконувати операції об'єднання, відсічення та спрощення для створення та редагування твердотільних об'єктів. Створювати складні твердотільні моделі, включаючи складні форми та взаємодію об'єктів. Застосовувати отриманні знання при побудові твердотільних моделей.
20
10
10
5
Робота з поверхнями. Поверхневе моделювання
Знати основні інструменти та панелі для створення та редагування поверхонь в спеціалізованому програмному забезпеченні. Уміти створювати базові поверхні, об'єднувати та перетинати поверхні, створювати складні форми з використанням кривих. Редагувати та модифікувати існуючі поверхні для досягнення потрібної форми. Застосовувати отриманні знання при побудові поверхневих моделей.
12
4
8
6
Створення збірок
Знати основні інструменти та панелі для створення та редагування збірок у спеціалізованому програмному забезпеченні. Уміти створювати нові збірки та додавати компоненти до них, розміщувати та вирівнювати компоненти в збірках, визначати та встановлювати взаємозв'язки та взаємодію між компонентами в збірці.
14
6
8
Змістовий модуль 3. 3D-друк
18
8
10
7
Основні технології 3D-друку. Експорт моделей та підготовка моделей до друку
Знати основні принципи різних технологій 3D-друку, технічні обмеження та можливості 3D-друку та вміти працювати з ним. Уміти зберігати 3D-моделі у відповідних форматах для 3D-друку.
6
2
4
8
Будова 3D-принтера та основні налаштування друку. Види матеріалів для 3D-друку та їх технічні характеристики
Знати основні компоненти 3D-принтера та їх роль у процесі друку, програмне забезпечення для управління 3D-принтером. Уміти налаштовувати 3D-принтер для роботи. Порівнювати та аналізувати технічні характеристики різних видів матеріалів для 3D-друку. Вибирати відповідний матеріал для конкретного завдання. Налаштовувати технічні параметри для друку з різними матеріалами. Виконувати практичні завдання та проекти з використанням 3D-принтера.
12
6
6
РАЗОМ
90
38
52
Для якісного засвоєння курсу необхідна систематична та усвідомлена робота студентів в усіх видах навчальної діяльності: лекції, практичні заняття, практичні роботи, консультації, самостійна робота як індивідуальна, так і під керівництвом викладача.
Під час проведення лекційних занять необхідна активна участь студентів в обговоренні ключових положень теми, ведення стислого конспекту лекції. Теоретичні знання, отримані студентами під час лекцій, застосовуються на практичних заняттях та практичних роботах шляхом розв’язування практичних задач, виконання індивідуальних практичних завдань з використанням спеціалізованого програмного забезпечення та представлення результатів роботи перед аудиторією.
Основними методами формування фахових компетентностей у процесі вивчення даної дисципліни є пояснювально-ілюстративні, наочні та практичні (різнорівневі завдання, відпрацювання навичок, виконання практичних робіт). Ці методи дають можливість у повному обсязі опанувати навчальний матеріал, закріпити його, сформувати практичні навички та діагностувати якість знань.
Матеріали лекцій, практичних занять-практикумів, питання для обговорення, інструкційні матеріали та завдання для практичних робіт, конкретні вимоги до окремих тем та контролю знань подані у відповідному Е-НМКД дисципліни.
Основним завданням самостійної роботи студентів є набуття навичок самостійного опрацювання фахових інформаційних джерел та оволодіння практичними навичками застосування методів та прийомів інженерної графіки.
Самостійна робота студентів організовується шляхом видачі переліку питань і практичних завдань з кожної теми, які не виносяться на аудиторне опрацювання. Крім того, по деяких темах передбачається написання рефератів, міні-проектів.
Обсяг самостійної роботи визначається кількістю годин, передбачених робочою програмою.
Контроль виконання самостійної роботи проводиться в таких формах:
- опитування на практичних заняттях;
- контрольні питання при захисті практичних робіт;
- практичні завдання підвищеного рівня складності;
- реферативні повідомлення.
Рівень самопідготовки студентів, згідно запропонованої тематики самостійної роботи, відбивається на рівні вивчення навчальної дисципліни в цілому.
Діагностика знань, умінь та навичок студентів полягає в оцінювані рівня сформованих загальних та фахових компетентностей, дає змогу з’ясувати ступінь опанування тем дисципліни та рівень підготовки здобувачів освіти до професійної діяльності.
Оцінювання знань студентів з навчальної дисципліни здійснюється за 4-бальною шкалою, шляхом проведення контрольних заходів, які включають:
- поточний контроль,
- підсумковий контроль.Поточний контроль здійснюється під час проведення лекційних, практичних занять-практикумів та практичних робіт і має на меті перевірку знань студентів з окремих тем та рівня їх підготовленості до виконання завдань.
Ключовими формами та методами демонстрації студентами результатів навчання при поточному контролі є:- захист практичних робіт: демонстрація результатів виконання завдань із обгрунтуванням обраних методів та інструментів;
- презентація - виступи перед аудиторією для висвітлення окремих питань, індивідуальних завдань, реферативних досліджень, захист міні-проектів тощо;
- тести - містить питання з варіантами відповідей стосовно певної теми, або декількох тем дисципліни;
Підсумковий контроль проводиться у формі диференційованого заліку – форма підсумкового контролю, що полягає в оцінці засвоєння студентом навчального матеріалу з навчальної дисципліни на підставі поточного контролю та формується як седеньоарифметичне значення всіх поточних оцінок студента на останньому занятті за умови відсутності негативних оцінок за практичні роботи.
Студенти як відповідальні учасники освітнього процесу дотримуються норм академічної доброчесності, усвідомлюють наслідки її порушення, що визначаються Положенням про академічну доброчесність у Галицькому фаховому коледжі імені В’ячеслава Чорновола. Списування під час контрольних заходів заборонені (в т.ч. із використанням мобільних девайсів). У разі виявлення списування, студенту виставляється незадовільна оцінка за даний контрольний захід.
Відвідування занять є обов’язковим. За об’єктивних причин (наприклад, хвороба, проходження медичних оглядів, участь в змаганнях, олімпіадах тощо) відсутність студентів на занятті повинна мати документальне підтвердження.
Пропущені заняття та незадовільні оцінки (поточний контроль, модульний контроль) повинні бути відпрацьовані згідно графіку консультацій викладача.
До початку заліково-екзаменаційної сесії студенти повинні виконати усі підсумкові контрольні заходи і отримати по кожному із змістовних модулів позитивні оцінки.
Студент має право оскаржити оцінку, отриману за результатами підсумкового семестрового контролю (крім незадовільної оцінки). Такі випадки регулюються Положенням про апеляцію результатів підсумкового контролю знань студентів.
Перескладання незадовільних оцінок здійснюється відповідно до Порядку ліквідації академічної заборгованості у Галицькому фаховому коледжі імені В’ячеслава Чорновола.
- Ворощук В.Я., Вітенько Т.М. Solidworks у завданнях 3D-моделювання та інжинірингу технічних систем: навч. посіб. Тернопіль: ФОП Паляниця В.А., 2021. 164 с. URL: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/40547
- Дмітрієв Ю. О., Коломієць С. М. Лабораторний практикум з технології комп’ютерного проєктування: навч.-метод. посіб. Мелітополь: ТДАТУ, 2020. 108 с. URL: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/11867
- Козяр М. М., Фещук Ю. В., Парфенюк О. В. Комп’ютерна графіка: SolidWorks: навч. посіб. Херсон: Олді-плюс, 2018. 252 с. URL: http://ep3.nuwm.edu.ua/id/eprint/22175
- Лістовщик Л. К. Основи геометричного моделювання в програмі SolidWorks: навч.посіб. Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023. 71 с. URL: https://ela.kpi.ua/handle/123456789/5728
- Манжілевський О. Д., Іскович-Лотоцький Р. Д. Сучасні адитивні технології 3D-друку. Особливості практичного застосування: навч. посіб. Вінниця: ВНТУ, 2021. 105 с. URL: http://ec.lib.vntu.edu.ua/DocumentView?doc_id=334599
- Плашихін С. В., Складанний Д. М., Запорожець Ю. А., Мердух С. Л. Параметричне моделювання технологічних процесів. Основи твердотільного параметричного моделювання в системі Solid Works: навч. посіб. Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2022. – 83 с. URL: https://ela.kpi.ua/handle/123456789/52104
- Пальчевський Б.О., Валецький Б.П., Варацький Т.Л. Системи 3D моделювання : навч. посіб. Луцьк, 2016. - 175 с. URL: https://lib.lntu.edu.ua/uk/147258369/6313
Укладач е-курсу: Ольга Ярославівна Слєпцова (olgasleptcova30@gmail.com),
Консультації: Середа, 15.00 - 16.20, 44 ауд. (І корпус)
- Змістовий модуль 1. Основи 3D-моделювання
Змістовий модуль 1. Основи 3D-моделювання
Тема 1.1. Основи 3D-моделювання. Види 3D-моделювання
У даній лекції розглянуто: поняття 3D-графіки, формати збереження тривимірної графіки, основні підходи до створення 3D-моделей, різні види 3D-моделювання, досягнення в історії розвитку 3D-моделювання, різні методи створення 3D-моделей, сучасні тренди та інновації у сфері 3D-моделювання.
Тема 1.2. Огляд основних сучасних середовищ комп’ютерного 3D моделювання. Основні елементи інтерфейсу спеціалізованого програмного середовища
У даній лекції розглянуто: основи роботи зі спеціалізованим програмним забезпеченням для створення та редагування 3D-моделей, основні елементи інтерфейсу спеціалізованої САПР
Тема 1.3. Тривимірний простір моделі. Створення ескізів у спеціалізованому програмному середовищі
У даній лекції розглянуто: основні інструменти та панелі для створення ескізів у спеціалізованому програмному забезпеченні, визначення положення об'єктів у тривимірному просторі, нанесення розмірів, використання інструментів спеціалізованої САПР для створення 2D ескізів.
Практична робота 1. Створення ескізів, які служать основою для 3D-моделей. Використання прив’язок
Практична робота 2. Побудова кресленика деталі з використанням масивів
- Змістовий модуль 2. Моделювання 3D-об’єктів
Змістовий модуль 2. Моделювання 3D-об’єктів
Тема 2.1. Твердотільне моделювання. Створення твердотільних об'єктів
У даній лекції розглянуто: основні поняття твердотільного моделювання, основні елементи інтерфейсу спеціалізованого програмного забезпечення для роботи з твердотільними моделями, створення простих твердотільних об'єктів.
Практична робота 3. Створення простих 3D-моделей та вивчення функцій інтерфейсу програми для моделювання
Практична робота 4. Створення 3D-моделі простої тонкостінної деталі типу оболонка
Практична робота 5. Проектування 3D-моделі деталі обертання типу вал
Практична робота 6. Проектування 3D-моделі деталі типу корпусу
Тема 2.2. Робота з поверхнями. Поверхневе моделювання
У даній лекції розглянуто: основні інструменти та панелі для створення та редагування поверхонь в спеціалізованому програмному забезпеченні, створення базових поверхонь, об'єднання та перетин поверхонь.
Тема 2.3. Створення збірок
У даній лекції розглянуто: основні інструменти та панелі для створення та редагування збірок у спеціалізованому програмному забезпеченні.
Практична робота 8. Створення тривимірної моделі збірки в SolidWorks
Практична робота 9. Моделювання стола
- Змістовий модуль 3. 3D-друк
Змістовий модуль 3. 3D-друк
Тема 3.1. Твердотільне моделювання. Створення твердотільних об'єктів
У даній лекції розглянуто: основні принципи різних технологій 3D-друку, технічні обмеження та можливості 3D-друку, збереження 3D-моделі у відповідних форматах для 3D-друку.
Тема 3.2. Будова 3D-принтера та основні налаштування друку. Види матеріалів для 3D-друку та їх технічні характеристики
У даній лекції розглянуто: основні компоненти 3D-принтера та їх роль у процесі друку, програмне забезпечення для управління 3D-принтером, налаштовувати 3D-принтер для роботи, технічні характеристики різних видів матеріалів для 3D-друку.
Практична робота 10. Вивчення процесу 3D-друку, вибір матеріалів та підготовка моделей для друку
Налаштувати параметри 3D-друку для моделі на вибір з практичних робіт 1-9, які моделювали в Solidworks. Зробити прінтскріни поетапних кроків налаштування друку деталі. Програмне забезпечення вибирати на свій вибір.