Силабус навчальної дисципліни
«ПРАВОЗАХИСНА ЖУРНАЛІСТИКА»
Спеціальність 061 «Журналістика»
Мета та завдання дисципліни, її місце в навчальному процесі
1.1. Навчальна дисципліна "Соціологія масової комунікації" займає певне місце в системі дисциплін для студентів спеціальності "Журналістика". Навчальна дисципліна "Соціологія масової комунікації" розглядає принципи, методи, прийоми опрацювання соціологічної інформації з приводу діяльності масової комунікації в сучасному українському інформаційному ринковому просторі.
Своєрідність сучасного політичного та соціально-економічного моменту полягає в тому, що особі, яка працює в масових комунікаціях, доводиться стикатись з гострою необхідністю знати реакцію аудиторних чинників на складові моменти власної творчої чи соціальної діяльності. Власне прийомам і методиці опрацювання та соціологічного аналізу результатів досліджень і присвячено навчальну дисципліну “Соціологія масової комунікації”.
Метою курсу "Соціологія масової комунікації" є ознайомлення студентів з принципами і методами проведення соціологічних досліджень в сучасних масовокомунікаційних процесах, методиками опрацювання отриманих даних. При цьому верховенство повинні мати такі поняття, як мета, обсяг, принцип і сутність проведеного соціологічного дослідження. Студенти повинні чітко розуміти, яким чином формуються і як наповнюються конкретним змістом соціологічні потреби в галузі масової комунікації. Власне, цією головною метою і визначається вся різноманітність завдань курсу "Соціологія масової комунікації", скерованих на формування у майбутнього редактора відповідних знань, вмінь та навичок проведення соціологічних досліджень, опрацювання їхніх результатів та врахування їх у своїй редакторській практиці.
1.2. Вивчення курсу “Соціологія громадської думки” має максимально органічно вписуватися у студіювання студентами тих спеціальностей, навчальні плани яких передбачають цей курс. В поєднанні із знаннями, здобутими в результаті вивчення матеріалів уже засвоєних дисциплін, студенти одержують знання про цілісну і реальну картину процесів та методик соціологічного розуміння громадської думки.
В результаті вивчення дисципліни, фахівець повинен знати:
В результаті вивчення дисципліни "Соціологія масової комунікації" студент повинен знати:
- засади функціонування сучасної соціологічної практики;
- прийомів та методів соціологічних досліджень у сучасному комунікативному просторі;
структуру та типологічну характеристику комунікаційних потоків, які можуть опинитись в сфері зацікавлень сучасною соціологією масової комунікації.
Підготовлений фахівець повинен вміти:
Студент повинен вміти:
- чітко орієнтуватись у принципах та методах соціології як практики;
- застосовувати на практиці аналітичні прийоми соціологічного вивчення продукцій масової комунікації;
- аналізувати результати проведених соціологічних досліджень з огляду на їх політичну та соціальну спрямованість.
Студент повинен мати навички:
- практичної роботи в галузі застосування методів соціологічних досліджень;
- оцінки результатів проведених соціологічних досліджень.
Підготовлений фахівець повинен мати навички:
- практичної роботи в галузі застосування методів соціологічних досліджень;
- оцінювання результатів проведених соціологічних досліджень.
2. Зміст дисципліни
2.1. Лекції – 16 год.
№ з/п |
Найменування розділів, тем |
К-тьГодин |
1. |
Тема 1. Вступ Роль соціології масової комунікації у сучасному розвитку комунікативних процесів. Завдання соціології масової комунікації. Об’єкт соціології масової комунікації, його сутність та зміст. Предмет соціології масової комунікації, його формування в залежності від комунікативної ситуації в суспільстві. Методи соціології масової комунікації, особливості їхнього застосування на практиці. Принципи соціології масової комунікації, їхнє прикладне втілення. Функції соціології масової комунікації, їхні верифікації в залежності від виду комунікації. Структура соціології масової комунікації. |
2 |
2. |
Тема 2. Історичні етапи розвитку соціології масової комунікації Проект комунікативної соціології Огюста Конта. Еволюціоністська соціологія Герберта Спенсера та можливість її сучасного застосування. Соціальні фактори в комунікації за Емілем Дюркгеймом. Вчення Вільфредо Парето про суспільство як соціальну систему. Розуміюча соціологія Макса Вебера – основа сучасної соціології масової комунікації. Сучасні комунікативні соціологічні теорії: конфлікту, соціобіології, комунікативного обміну та комунікативного біхевіоризму. Витоки сучасної української соціології масової комунікації. Політична соціологія Михайла Драгоманова. Генетична соціологія Михайла Грушевського. Соціальна наука Богдана Кістяківського. Політична антропологія та комунікація державотворення В’ячеслава Липинського. |
2 |
3. |
Тема 3. Соціальна структура і масова комунікація в сучасній Україні Соціальна структура. Її поєднання з масовою комунікацією. Соціальні групи в сучасній Україні. Відносини між соціальними групами. Комунікативна структура сучасної України. Кластерна структура сучасної України. Її зв’язок з масовою комунікацією. Територіальна структура сучасної України. Її зв’язок з масовою комунікацією. |
2 |
4. |
Тема 4. Комунікативні засоби як соціальний інститут. Соціальні спільноти в сучасній Україні Поняття соціального інституту. Типи, види, категорії соціальних інститутів. Місце в соціальних інститутах комунікативних засобів. Структура сучасних комунікативних засобів в контексті їхньої належності до соціальних інститутів. Соціальні спільності в контексті наявності соціальних інститутів. Масова комунікація і соціальні спільноти: зв’язок, взаємозалежність, структуризація. |
2 |
5. |
Тема 5. Соціальні характеристики масової комунікації Співвідношення категорій і понять “соціальна структура”, “соціальні характеристики”, “масова комунікація”. Структура соціальних характеристик в контексті їхнього можливого функціонування в масових комунікаціях. Соціальні інтереси в масовій комунікації. Соціальне замовлення в масових комунікаціях, його зв’язок із політичним замовленням. Суб’єкти і об’єкти, які виконують соціальне замовлення в масових комунікаціях. Особливості соціальних характеристик масової комунікації в сучасній Україні. |
2 |
6. |
Тема 6. Верифікація громадської думки Форми і методи прояву громадської думки в контексті масової комунікації. Об’єкт громадської думки. Суб’єкт громадської думки. Комунікативна оцінка. Комунікативна позиція. Комунікативний інтерес. Масова комунікація як можливість висвітлення, оприлюднення, співставлення позицій і громадської думки. Маніпулювання громадською думкою як провідний принцип масової комунікації. Провокативні прояви у масових комунікаціях. |
2 |
7. |
Тема 7. Прикладні характеристики Соціологічних досліджень в масових комунікаціях Техніка і методика соціологічних досліджень в масових комунікаціях. Основні функції соціологічного дослідження в масових комунікаціях. Основні види та етапи соціологічних досліджень в масових комунікаціях. Організація і програма соціологічного дослідження в масових комунікаціях. Об’єкт, предмет, зміст і структура дослідження. Функції програми дослідження. Розробка гіпотез. Пошуковий, описовий, експериментальний плани дослідження. Основні методи збирання і аналізу соціологічних даних у масових комунікаціях. Особливості анкетування, контент-аналізу, інтерв’ю, моніторингу, випадкової та квотної вибірки. Соціометрія в масових комунікаціях. Опитування експертів та аналіз вторинних документів. |
4 |
2.2. Практичні заняття – 18 год.
№ з/п |
Зміст /теми/ занять |
К-тьГодин |
1. |
Тема 1. Опрацювання теоретичних матеріалів, присвячених розробці теми існування теорій масової комунікації. Мета:
Зміст: Студенти - вивчають принципи формування теорій масової комунікації; - співставляють основні елементи формування теорій масової комунікації; - дають вичерпну оцінку характеристикам, що сприяють формуванню теорій масової комунікації. |
6 |
2. |
Тема 2. Опрацювання теоретичних матеріалів, присвячених розробці теми функціонування теорій масової комунікації. Мета:
Зміст: Студенти - вивчають принципи функціонування теорій масової комунікації; - співставляють різні теоретичні та прикладні підвалини функціонування теорій масової комунікації; - дають вичерпну характеристику співвідношення теоретичних та практичних засад функціонування теорій масової комунікації. |
6 |
3. |
Тема 3. Аналіз утилітарних принципів функціонування теорій масової комунікації. 1. Теоретичні принципи, що впливають на теорії масової комунікації. 2. Прикладні принципи, що впливають на теорії масової комунікації. Мета: Ознайомитись з теоретичними принципами, що впливають на теорії масової комунікації. Ознайомитись з прикладними принципами, що впливають на теорії масової комунікації. Зміст: Студенти - вивчають практику функціонування теорій масової комунікації; - дають вичерпну характеристику різноманітним соціологічним актам. |
6 |
2.3. Самостійна робота – 38 год.
№ з/п |
Зміст /теми/ занять |
К-тьГодин |
1. |
Завдання 1. Аналіз сучасного стану самостійно обраного студентом виду масової комунікації (з огляду на структуру сучасних засобів масової комунікації України). Самостійність проявляється передусім в тому, що студент: - Самотужки здійснює пошук першоджерел; - Самотужки здійснює аналіз структури сучасних засобів масової комунікації; - Самотужки проводить типологічну характеристику виду масової комунікації. Результати роботи оцінюються викладачем шляхом співбесіди зі студентом. |
5 |
2. |
Завдання 2. Проведення моніторингу в межах обраного виду засобів масової комунікації. Самостійність проявляється передусім в тому, що студент: - Самотужки здійснює пошук першоджерел; - Самотужки здійснює аналіз структури сучасних засобів масової комунікації; - Самотужки проводить типологічну характеристику виду масової комунікації. Результати роботи оцінюються викладачем шляхом співбесіди зі студентом. |
5 |
3. |
Завдання 3. Проведення аудиторного анкетування з приводу функціонування в чітко визначеному аудиторному кластері обраного студентом виду масової комунікації. Самостійність проявляється передусім в тому, що студент: - Самотужки здійснює пошук першоджерел; - Самотужки здійснює аналіз аудиторного кластера; - Самотужки складає текст анкет. Результати роботи оцінюються викладачем шляхом перевірки анкет. |
4 |
4. |
Завдання 4. Проведення випадкової вибірки з приводу функціонування обраного студентом виду масової комунікації. Самостійність проявляється передусім в тому, що студент: - Самотужки здійснює пошук виду масової комунікації; - Самотужки здійснює пошук першоджерел; - Самотужки здійснює виборку. Результати роботи оцінюються викладачем шляхом співбесіди зі студентом. |
5 |
5. |
Завдання 5. Проведення квотної вибірки з приводу функціонування обраного студентом виду масової комунікації. Самостійність проявляється передусім в тому, що студент: - Самотужки здійснює пошук виду масової комунікації; - Самотужки здійснює пошук першоджерел; - Самотужки здійснює квотну виборку. Результати роботи оцінюються викладачем шляхом співбесіди зі студентом. |
6 |
6. |
Завдання 6. Застосування контент-аналізу сегментів обраного студентом виду масової комунікації. Самостійність проявляється передусім в тому, що студент: - Самотужки здійснює пошук виду масової комунікації; - Самотужки здійснює пошук першоджерел; - Самотужки здійснює контент-аналіз. Результати роботи оцінюються викладачем шляхом співбесіди зі студентом. |
6 |
7. |
Завдання 7. Проведення умовної експертної оцінки сегментів обраного студентом виду масової комунікації. Самостійність проявляється передусім в тому, що студент: - Самотужки здійснює пошук виду масової комунікації; - Самотужки здійснює пошук першоджерел; - Самотужки здійснює умовну експертну оцінку. Результати роботи оцінюються викладачем шляхом співбесіди зі студентом. |
6 |
Перелік індивідуальних домашніх завдань.
1. Аналіз сучасного стану самостійно обраного студентом виду масової комунікації (з огляду на структуру сучасних засобів масової комунікації України). Самостійність проявляється передусім в тому, що студент:
- Самотужки здійснює пошук першоджерел;
- Самотужки здійснює аналіз структури сучасних засобів масової комунікації;
- Самотужки проводить типологічну характеристику виду масової комунікації.
Результати роботи оцінюються викладачем шляхом співбесіди зі студентом.
2. Проведення моніторингу в межах обраного виду засобів масової комунікації. Самостійність проявляється передусім в тому, що студент:
- Самотужки здійснює пошук першоджерел;
- Самотужки здійснює аналіз структури сучасних засобів масової комунікації;
- Самотужки проводить типологічну характеристику виду масової комунікації.
Результати роботи оцінюються викладачем шляхом співбесіди зі студентом.
3. Проведення аудиторного анкетування з приводу функціонування в чітко визначеному аудиторному кластері обраного студентом виду масової комунікації. Самостійність проявляється передусім в тому, що студент:
- Самотужки здійснює пошук першоджерел;
- Самотужки здійснює аналіз аудиторного кластера;
- Самотужки складає текст анкет.
Результати роботи оцінюються викладачем шляхом перевірки анкет.
4. Проведення випадкової вибірки з приводу функціонування обраного студентом виду масової комунікації. Самостійність проявляється передусім в тому, що студент:
- Самотужки здійснює пошук виду масової комунікації;
- Самотужки здійснює пошук першоджерел;
- Самотужки здійснює виборку.
Результати роботи оцінюються викладачем шляхом співбесіди зі студентом.
5. Проведення квотної вибірки з приводу функціонування обраного студентом виду масової комунікації. Самостійність проявляється передусім в тому, що студент:
- Самотужки здійснює пошук виду масової комунікації;
- Самотужки здійснює пошук першоджерел;
- Самотужки здійснює квотну виборку.
Результати роботи оцінюються викладачем шляхом співбесіди зі студентом.
6. Застосування контент-аналізу сегментів обраного студентом виду масової комунікації. Самостійність проявляється передусім в тому, що студент:
- Самотужки здійснює пошук виду масової комунікації;
- Самотужки здійснює пошук першоджерел;
- Самотужки здійснює контент-аналіз.
Результати роботи оцінюються викладачем шляхом співбесіди зі студентом.
7. Проведення умовної експертної оцінки сегментів обраного студентом виду масової комунікації. Самостійність проявляється передусім в тому, що студент:
- Самотужки здійснює пошук виду масової комунікації;
- Самотужки здійснює пошук першоджерел;
- Самотужки здійснює умовну експертну оцінку.
Результати роботи оцінюються викладачем шляхом співбесіди зі студентом.
3. Навчально-методичні матеріали
3.1. Література до теоретичного курсу.
- Власюк О.С., Пирожков С.І. Індекс людського розвитку: досвід України. - Київ: ПрООН, 1995. - 84 с.
- Бебик В.М. Як стати популярним, перемогти на виборах і утриматись на політичному Олімпі: (Соціологія і технологія політичної боротьби). - Київ: Абрис, 1993. - 125 с.
- Бебик В.М., Сидоренко О.І. Засоби масової інформації посткомуністичної України / Міжрегіональна Академія управління персоналом; Центр історії української преси. - Київ, 1996. - 121 с.
- Буданцев Ю.П. Системность в измерении массовых информационных процессов. - Москва: Изд-во УДН, 1986. - 166 с.
- Булацкий Г.В., Прилюк Д.В. Социология общения / Науч. Ред. Л.П.Буева. - Минск: Университетское, 1987. - 147 с.
- Вашекин Н.П., Абрамов Ю.Ф. Информационная деятельность и мировоззрение / Науч. ред. А.Д.Урсул. - Иркутск: Изд-во ИГУ, 1990. - 291 с.
- Верификация социальных прогнозов: Методологический аспект / С.Б.Крымский, В.Е.Пилипенко, Ю.В.Салюк / АН Украины; Ин-т социологии. - Киев: Наукова думка, 1992. - 115 с.
- Вовканич С. Національна еліта та інтелектуальний потенціал державотворення / НАН України; Ін-т регіональних досліджень. - Львів, 1995. - 87 с.
- Захарченко М.В., Погорілий О.І. Історія соціології. – К.: Наукова думка, 1993 – 280 с.
- Зернецька О.В. Нові засоби масової комунікації. Соціокультурний аспект. - Київ: Наукова думка, 1993. - 129 с.
- Ішмуратов А. Логічний аналіз соціальних рішень // Філософська і соціологічна думка. - 1995. - № 5 - 6. - С. 243 - 244.
- Коренной А.А. Информация и коммуникация. – К.: Высшая школа, 1986. – 86 с.
- Костенко Н.В. Ценности и символы в массовой коммуникации / АН Украины; Ин-т социологии. - Киев: Наукова думка, 1993. - 128 с.
- Онищук В.М. Соціологічний аналіз структури суспільства в умовах кризової ситуації. – К.: Ін-т соціології НАНУ, 1998. – 106 с.
- Потятиник Б., Лозинський М. Потогенний текст: Монографія. - Львів: Місіонер, 1996. - 295 с.
- Пресса и общественное мнение / Отв. ред. В.С.Коробейников / АН СССР; Ин-т социологических исследований. - М.: Наука, 1986. - 204 с.
- Социальная роль книги: Сб. науч. трудов / Отв. ред. Н.Ф.Кодак / АН УССР; Центр. науч. б-ка. - Киев: Наукова думка, 1987. - 157 с.
- Шаповал Ю.Г. Личностные методы повышения эффективности средств массовой информации. - Киев: Вища школа, 1989. - 63 с.
- Шаповал М. Соціологія українського відродження. – К.: Наукова думка, 1994 – 186 с..
- Wilson, Stan Le Roy. Mass Media / Mass Culture: An Introduction. - New York: McCraw-Hill, Inc., 1993 - XYII, 460 p.
3.2. Література до практичних /семінарських/ занять.
- Ганчев Д. Изучение и формирование общественного мнения. - Москва: Мысль, 1991.- 268 С.
- Грабченко А.М. Інформаційна база Національної системи науково-технічної інформації України: проблеми формування і розвитку в умовах ринку // Інформація і ринок. - 1994. - № 2. - С. 26 - 28.
- Заставний Ф.Д. Населення України. - Львів: Край, 1993. - 90 с.
- Зелінська Н.В. Теоретичні засади роботи редактора над літературною формою тексту (літературне опрацювання тексту). - Київ: УМК ВО, 1989. - 68 с.
- Каныгин Ю.М. Основы когнитивного обществознания: (Информационная теория социальных систем). - Киев: Украинская академия информатики, 1993. - С. 96.
- Коршунов О.П. Библиографоведение. - Москва: Книга, 1990. - С. 232.
- Массовая информация и общественное мнение молодежи. - Киев: Либідь, 1993. - 164 с.
- Общественное мнение и власть: механизм взаимодействия. - Киев: Наукова думка, 1993. - С. 246.
- Пресса и общественное мнение. - Москва: Изд-во МГУ, 1989. - 216 с.
- Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні: Закон України // Відомості Верховної Ради України. - 1993. - № 1.- С. 1 - 15.
- Про інформацію: Закон України // Відомості Верховної Ради України. - 1992. - № 48. - С. 1447 - 1462.
- Сиренко В.Ф. Интересы. - Власть. - Управление. - Киев: Наукова думка, 1994. - 178 с.
- Социальная практика и журналистский текст / Под ред. Я.Н. Засурского. - Москва: Изд-во МГУ, 1989. - 144 с.
- Україна. Соціальна сфера у перехідний період: Аналіз Світового банку. - Київ: Основи, 1994. - 256 с.
- Фирсов Б.И. Пути развития средств массовой коммуникации. - Ленинград: Изд-во ЛГУ, 1984. - 208 с.
- Формування культурно-комунікаційних орієнтацій населення України в умовах системної трансформації суспільства (І кв. 1995 р. - ІУ кв. 1997 р.): Звіт про науково-дослідну робту. - Київ: Ін-т соціології, 1997.