Новини

Силабус навчальної дисципліни "Соціологія масової комунікації"

Силабус навчальної дисципліни "Соціологія масової комунікації"

Фінклер Юрій -
Кількість відповідей: 0

 

Силабус навчальної дисципліни

«ПРАВОЗАХИСНА ЖУРНАЛІСТИКА»

Спеціальність 061 «Журналістика»

 

Мета та завдання дисципліни, її місце в навчальному процесі

1.1. Навчальна дисципліна "Соціологія масової комунікації" займає певне місце в системі дисциплін для студентів спеціальності "Журналістика". Навчальна дисципліна "Соціологія масової комунікації" розглядає принципи, методи, прийоми опрацювання соціологічної інформації з приводу діяльності масової комунікації в сучасному українському інформаційному ринковому просторі.

Своєрідність сучасного політичного та соціально-економічного моменту полягає в тому, що особі, яка працює в масових комунікаціях, доводиться стикатись з гострою необхідністю знати реакцію аудиторних чинників на складові моменти власної творчої чи соціальної діяльності. Власне прийомам і методиці опрацювання та соціологічного аналізу результатів досліджень і присвячено навчальну дисципліну “Соціологія масової комунікації”.

Метою курсу "Соціологія масової комунікації" є ознайомлення студентів з принципами і методами проведення соціологічних досліджень в сучасних масовокомунікаційних процесах, методиками опрацювання отриманих даних. При цьому верховенство повинні мати такі поняття, як мета, обсяг, принцип і сутність проведеного соціологічного дослідження. Студенти повинні чітко розуміти, яким чином формуються і як наповнюються конкретним змістом соціологічні потреби в галузі масової комунікації. Власне, цією головною метою і визначається вся різноманітність завдань курсу "Соціологія масової комунікації", скерованих на формування у майбутнього редактора відповідних знань, вмінь та навичок проведення соціологічних досліджень, опрацювання їхніх результатів та врахування їх у своїй редакторській практиці.

1.2. Вивчення курсу “Соціологія громадської думки” має максимально органічно вписуватися у студіювання студентами тих спеціальностей, навчальні плани яких передбачають цей курс. В поєднанні із знаннями, здобутими в результаті вивчення матеріалів уже засвоєних дисциплін, студенти одержують знання про цілісну і реальну картину процесів та методик соціологічного розуміння громадської думки.

В результаті вивчення дисципліни, фахівець повинен знати:

В результаті вивчення дисципліни "Соціологія масової комунікації" студент повинен знати:

  • засади функціонування сучасної соціологічної практики;
  • прийомів та методів соціологічних досліджень у сучасному комунікативному просторі;

структуру та типологічну характеристику комунікаційних потоків, які можуть опинитись в сфері зацікавлень сучасною соціологією масової комунікації.

Підготовлений фахівець повинен вміти:

Студент повинен вміти:

  • чітко орієнтуватись у принципах та методах соціології як практики;
  • застосовувати на практиці аналітичні прийоми соціологічного вивчення продукцій масової комунікації;
  • аналізувати результати проведених соціологічних досліджень з огляду на їх політичну та соціальну спрямованість.

Студент повинен мати навички:

  • практичної роботи в галузі застосування методів соціологічних досліджень;
  • оцінки результатів проведених соціологічних досліджень.

Підготовлений фахівець повинен мати навички:

  • практичної роботи в галузі застосування методів соціологічних досліджень;
  • оцінювання результатів проведених соціологічних досліджень.

 

2. Зміст дисципліни

2.1. Лекції – 16 год.

№ з/п

Найменування розділів, тем

К-ть

Годин

1.

Тема 1. Вступ

Роль соціології масової комунікації у сучасному розвитку комунікативних процесів. Завдання соціології масової комунікації.

Об’єкт соціології масової комунікації, його сутність та зміст. Предмет соціології масової комунікації, його формування в залежності від комунікативної ситуації в суспільстві. Методи соціології масової комунікації, особливості їхнього застосування на практиці. Принципи соціології масової комунікації, їхнє прикладне втілення. Функції соціології масової комунікації, їхні верифікації в залежності від виду комунікації.

Структура соціології масової комунікації.

2

2.

Тема 2. Історичні етапи розвитку соціології масової комунікації

Проект комунікативної соціології Огюста Конта. Еволюціоністська соціологія Герберта Спенсера та можливість її сучасного застосування. Соціальні фактори в комунікації за Емілем Дюркгеймом. Вчення Вільфредо Парето про суспільство як соціальну систему. Розуміюча соціологія Макса Вебера – основа сучасної соціології масової комунікації. Сучасні комунікативні соціологічні теорії: конфлікту, соціобіології, комунікативного обміну та комунікативного біхевіоризму.

Витоки сучасної української соціології масової комунікації. Політична соціологія Михайла Драгоманова. Генетична соціологія Михайла Грушевського. Соціальна наука Богдана Кістяківського. Політична антропологія та комунікація державотворення В’ячеслава Липинського.    

2

3.

Тема 3. Соціальна структура і масова комунікація в сучасній Україні

Соціальна структура. Її поєднання з масовою комунікацією. Соціальні групи в сучасній Україні. Відносини між соціальними групами.

Комунікативна структура сучасної України.

Кластерна структура сучасної України. Її зв’язок з масовою комунікацією.

Територіальна структура сучасної України. Її зв’язок з масовою комунікацією.

2

4.

Тема 4. Комунікативні засоби як соціальний інститут. Соціальні спільноти в сучасній Україні

Поняття соціального інституту. Типи, види, категорії соціальних інститутів.

Місце в соціальних інститутах комунікативних засобів. Структура сучасних комунікативних засобів в контексті їхньої належності до соціальних інститутів.

Соціальні спільності в контексті наявності соціальних інститутів. Масова комунікація і соціальні спільноти: зв’язок, взаємозалежність, структуризація.

2

5.

Тема 5. Соціальні характеристики масової комунікації

Співвідношення категорій і понять “соціальна структура”, “соціальні характеристики”, “масова комунікація”. Структура соціальних характеристик в контексті їхнього можливого функціонування в масових комунікаціях.

Соціальні інтереси в масовій комунікації. Соціальне замовлення в масових комунікаціях, його зв’язок із політичним замовленням. Суб’єкти і об’єкти, які виконують соціальне замовлення в масових комунікаціях.

Особливості соціальних характеристик масової комунікації в сучасній Україні.

2

6.

Тема 6. Верифікація громадської думки

Форми і методи прояву громадської думки в контексті масової комунікації. Об’єкт громадської думки. Суб’єкт громадської думки.

Комунікативна оцінка. Комунікативна позиція. Комунікативний інтерес.

Масова комунікація як можливість висвітлення, оприлюднення, співставлення позицій і громадської думки.

Маніпулювання громадською думкою як провідний принцип масової комунікації. Провокативні прояви у масових комунікаціях.

2

7.

Тема 7. Прикладні характеристики

Соціологічних досліджень в масових комунікаціях

Техніка і методика соціологічних досліджень в масових комунікаціях. Основні функції соціологічного дослідження в масових комунікаціях.

Основні види та етапи соціологічних досліджень в масових комунікаціях.

Організація і програма соціологічного дослідження в масових комунікаціях. Об’єкт, предмет, зміст і структура дослідження. Функції програми дослідження. Розробка гіпотез. Пошуковий, описовий, експериментальний плани дослідження.

Основні методи збирання і аналізу соціологічних даних у масових комунікаціях. Особливості анкетування, контент-аналізу, інтерв’ю, моніторингу, випадкової та квотної вибірки. Соціометрія в масових комунікаціях. Опитування експертів та аналіз вторинних документів.

4

 

2.2. Практичні заняття – 18 год.

№ з/п

Зміст /теми/ занять

К-ть

Годин

1.

Тема 1. Опрацювання теоретичних матеріалів, присвячених розробці теми існування теорій масової комунікації.

Мета:

  1. Ознайомитись з принципами формування теорій масової комунікації.
  2. Опанувати основні елементи формування теорій масової комунікації.
  3. Визначити основні характеристики, що сприяють формуванню теорій масової комунікації.

Зміст:

Студенти

- вивчають принципи формування теорій масової комунікації;

- співставляють основні елементи формування теорій масової комунікації;

- дають вичерпну оцінку характеристикам, що сприяють формуванню теорій масової комунікації.

6

2.

Тема 2. Опрацювання теоретичних матеріалів, присвячених розробці теми функціонування теорій масової комунікації.

Мета:

  1. Ознайомитись з принципами, що формують теорії масової комунікації.
  2. Опанувати теоретичні підвалини функціонування теорій масової комунікації.
  3. Визначити співвідношення функціональних характеристик теорій масової комунікації.

Зміст:

Студенти

- вивчають принципи функціонування теорій масової комунікації;

- співставляють різні теоретичні та прикладні підвалини функціонування теорій масової комунікації;

- дають вичерпну характеристику співвідношення теоретичних та практичних засад функціонування теорій масової комунікації.

6

3.

Тема 3. Аналіз утилітарних принципів функціонування теорій масової комунікації.

1. Теоретичні принципи, що впливають на теорії масової комунікації.

2. Прикладні принципи, що впливають на теорії масової комунікації.

Мета:

Ознайомитись з теоретичними принципами, що впливають на теорії масової комунікації.

Ознайомитись з прикладними принципами, що впливають на теорії масової комунікації.

Зміст:

Студенти

- вивчають практику функціонування теорій масової комунікації;

- дають вичерпну характеристику різноманітним соціологічним актам.

6

 

2.3. Самостійна робота – 38 год.

№ з/п

Зміст /теми/ занять

К-ть

Годин

1.

Завдання 1.

Аналіз сучасного стану самостійно обраного студентом виду масової комунікації (з огляду на структуру сучасних засобів масової комунікації України). Самостійність проявляється передусім в тому, що студент:

-                                 Самотужки здійснює пошук першоджерел;

-                                 Самотужки здійснює аналіз структури сучасних засобів масової комунікації;

-                                 Самотужки проводить типологічну характеристику виду масової комунікації.

Результати роботи оцінюються викладачем шляхом співбесіди зі студентом.

5

2.

Завдання 2.

Проведення моніторингу в межах обраного виду засобів масової комунікації. Самостійність проявляється передусім в тому, що студент:

-                                 Самотужки здійснює пошук першоджерел;

-                                 Самотужки здійснює аналіз структури сучасних засобів масової комунікації;

-                                 Самотужки проводить типологічну характеристику виду масової комунікації.

Результати роботи оцінюються викладачем шляхом співбесіди зі студентом.

5

3.

Завдання 3.

Проведення аудиторного анкетування з приводу функціонування в чітко визначеному аудиторному кластері обраного студентом виду масової комунікації. Самостійність проявляється передусім в тому, що студент:

-                                 Самотужки здійснює пошук першоджерел;

-                                 Самотужки здійснює аналіз аудиторного кластера;

-                                 Самотужки складає текст анкет.

Результати роботи оцінюються викладачем шляхом перевірки анкет.

4

4.

Завдання 4.

Проведення випадкової вибірки з приводу функціонування обраного студентом виду масової комунікації. Самостійність проявляється передусім в тому, що студент:

-                                 Самотужки здійснює пошук виду масової комунікації;

-                                 Самотужки здійснює пошук першоджерел;

-                                 Самотужки здійснює виборку.

Результати роботи оцінюються викладачем шляхом співбесіди зі студентом.

5

5.

Завдання 5.

Проведення квотної вибірки з приводу функціонування обраного студентом виду масової комунікації. Самостійність проявляється передусім в тому, що студент:

-                                 Самотужки здійснює пошук виду масової комунікації;

-                                 Самотужки здійснює пошук першоджерел;

-                                 Самотужки здійснює квотну виборку.

Результати роботи оцінюються викладачем шляхом співбесіди зі студентом.

6

6.

Завдання 6.

Застосування контент-аналізу сегментів обраного студентом виду масової комунікації. Самостійність проявляється передусім в тому, що студент:

-                                 Самотужки здійснює пошук виду масової комунікації;

-                                 Самотужки здійснює пошук першоджерел;

-                                 Самотужки здійснює контент-аналіз.

Результати роботи оцінюються викладачем шляхом співбесіди зі студентом.

6

7.

Завдання 7.

Проведення умовної експертної оцінки сегментів обраного студентом виду масової комунікації. Самостійність проявляється передусім в тому, що студент:

-                                 Самотужки здійснює пошук виду масової комунікації;

-                                 Самотужки здійснює пошук першоджерел;

-                                 Самотужки здійснює умовну експертну оцінку.

Результати роботи оцінюються викладачем шляхом співбесіди зі студентом.

6

 

Перелік індивідуальних домашніх завдань.

1. Аналіз сучасного стану самостійно обраного студентом виду масової комунікації (з огляду на структуру сучасних засобів масової комунікації України). Самостійність проявляється передусім в тому, що студент:

-         Самотужки здійснює пошук першоджерел;

-         Самотужки здійснює аналіз структури сучасних засобів масової комунікації;

-         Самотужки проводить типологічну характеристику виду масової комунікації.

Результати роботи оцінюються викладачем шляхом співбесіди зі студентом.

2. Проведення моніторингу в межах обраного виду засобів масової комунікації. Самостійність проявляється передусім в тому, що студент:

-         Самотужки здійснює пошук першоджерел;

-         Самотужки здійснює аналіз структури сучасних засобів масової комунікації;

-         Самотужки проводить типологічну характеристику виду масової комунікації.

Результати роботи оцінюються викладачем шляхом співбесіди зі студентом.

3. Проведення аудиторного анкетування з приводу функціонування в чітко визначеному аудиторному кластері обраного студентом виду масової комунікації. Самостійність проявляється передусім в тому, що студент:

-         Самотужки здійснює пошук першоджерел;

-         Самотужки здійснює аналіз аудиторного кластера;

-         Самотужки складає текст анкет.

Результати роботи оцінюються викладачем шляхом перевірки анкет.

4. Проведення випадкової вибірки з приводу функціонування обраного студентом виду масової комунікації. Самостійність проявляється передусім в тому, що студент:

-         Самотужки здійснює пошук виду масової комунікації;

-         Самотужки здійснює пошук першоджерел;

-         Самотужки здійснює виборку.

Результати роботи оцінюються викладачем шляхом співбесіди зі студентом.

5. Проведення квотної вибірки з приводу функціонування обраного студентом виду масової комунікації. Самостійність проявляється передусім в тому, що студент:

-         Самотужки здійснює пошук виду масової комунікації;

-         Самотужки здійснює пошук першоджерел;

-         Самотужки здійснює квотну виборку.

Результати роботи оцінюються викладачем шляхом співбесіди зі студентом.

6. Застосування контент-аналізу сегментів обраного студентом виду масової комунікації. Самостійність проявляється передусім в тому, що студент:

-         Самотужки здійснює пошук виду масової комунікації;

-         Самотужки здійснює пошук першоджерел;

-         Самотужки здійснює контент-аналіз.

Результати роботи оцінюються викладачем шляхом співбесіди зі студентом.

7. Проведення умовної експертної оцінки сегментів обраного студентом виду масової комунікації. Самостійність проявляється передусім в тому, що студент:

-         Самотужки здійснює пошук виду масової комунікації;

-         Самотужки здійснює пошук першоджерел;

-         Самотужки здійснює умовну експертну оцінку.

Результати роботи оцінюються викладачем шляхом співбесіди зі студентом.

 

3. Навчально-методичні матеріали

3.1. Література до теоретичного курсу.

  1. Власюк О.С., Пирожков С.І. Індекс людського розвитку: досвід України. - Київ: ПрООН, 1995. - 84 с.
  2. Бебик В.М. Як стати популярним, перемогти на виборах і утриматись на політичному Олімпі: (Соціологія і технологія політичної боротьби). - Київ: Абрис, 1993. - 125 с.
  3. Бебик В.М., Сидоренко О.І. Засоби масової інформації посткомуністичної України / Міжрегіональна Академія управління персоналом; Центр історії української преси. - Київ, 1996. - 121 с.
  4. Буданцев Ю.П. Системность в измерении массовых информационных процессов. - Москва: Изд-во УДН, 1986. - 166 с.
  5. Булацкий Г.В., Прилюк Д.В. Социология общения / Науч. Ред. Л.П.Буева. - Минск: Университетское, 1987. - 147 с.
  6. Вашекин Н.П., Абрамов Ю.Ф. Информационная деятельность и мировоззрение / Науч. ред. А.Д.Урсул. - Иркутск: Изд-во ИГУ, 1990. - 291 с.
  7. Верификация социальных прогнозов: Методологический аспект / С.Б.Крымский, В.Е.Пилипенко, Ю.В.Салюк / АН Украины; Ин-т социологии. - Киев: Наукова думка, 1992. - 115 с.
  8. Вовканич С. Національна еліта та інтелектуальний потенціал державотворення / НАН України; Ін-т регіональних досліджень. - Львів, 1995. - 87 с.
  9. Захарченко М.В., Погорілий О.І. Історія соціології. – К.: Наукова думка, 1993 – 280 с.
  10. Зернецька О.В. Нові засоби масової комунікації. Соціокультурний аспект. - Київ: Наукова думка, 1993. - 129 с.   
  11. Ішмуратов А. Логічний аналіз соціальних рішень // Філософська і соціологічна думка. - 1995. - № 5 - 6. - С. 243 - 244.
  12. Коренной А.А. Информация и коммуникация. – К.: Высшая школа, 1986. – 86 с.
  13. Костенко Н.В. Ценности и символы в массовой коммуникации / АН Украины; Ин-т социологии. - Киев: Наукова думка, 1993. - 128 с.
  14. Онищук В.М. Соціологічний аналіз структури суспільства в умовах кризової ситуації. – К.: Ін-т соціології НАНУ, 1998. – 106 с.
  15. Потятиник Б., Лозинський М. Потогенний текст: Монографія. - Львів: Місіонер, 1996. - 295 с.
  16. Пресса и общественное мнение / Отв. ред. В.С.Коробейников / АН СССР; Ин-т социологических исследований. - М.: Наука, 1986. - 204 с.
  17. Социальная роль книги: Сб. науч. трудов / Отв. ред. Н.Ф.Кодак / АН УССР; Центр. науч. б-ка. - Киев: Наукова думка, 1987. - 157 с.
  18. Шаповал Ю.Г. Личностные методы повышения эффективности средств массовой информации. - Киев: Вища школа, 1989. - 63 с.
  19. Шаповал М. Соціологія українського відродження. – К.: Наукова думка, 1994 – 186 с..
  20. Wilson, Stan Le Roy. Mass Media / Mass Culture: An Introduction. - New York: McCraw-Hill, Inc., 1993 - XYII, 460 p.

 

3.2. Література до практичних /семінарських/ занять.

  1. Ганчев Д. Изучение и формирование общественного мнения. - Москва: Мысль, 1991.- 268 С.
  2. Грабченко А.М. Інформаційна база Національної системи науково-технічної інформації України: проблеми формування і розвитку в умовах ринку // Інформація і ринок. - 1994. - № 2. - С. 26 - 28.
  3. Заставний Ф.Д. Населення України. - Львів: Край, 1993. - 90 с.
  4. Зелінська Н.В. Теоретичні засади роботи редактора над літературною формою тексту (літературне опрацювання тексту). - Київ: УМК ВО, 1989. - 68 с.
  5. Каныгин Ю.М. Основы когнитивного обществознания: (Информационная теория социальных систем). - Киев: Украинская академия информатики, 1993. - С. 96.
  6. Коршунов О.П. Библиографоведение. - Москва: Книга, 1990. - С. 232.
  7. Массовая информация и общественное мнение молодежи. - Киев: Либідь, 1993. - 164 с.
  8. Общественное мнение и власть: механизм взаимодействия. - Киев: Наукова думка, 1993. - С. 246.
  9. Пресса и общественное мнение. - Москва: Изд-во МГУ, 1989. - 216 с.
  10. Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні: Закон України // Відомості Верховної Ради України. - 1993. - № 1.- С. 1 - 15.
  11. Про інформацію: Закон України // Відомості Верховної Ради України. -  1992. - № 48. - С. 1447 - 1462.
  12. Сиренко В.Ф. Интересы. - Власть. - Управление. - Киев: Наукова думка, 1994. - 178 с.
  13. Социальная практика и журналистский текст / Под ред. Я.Н. Засурского. - Москва: Изд-во МГУ, 1989. - 144 с.
  14. Україна. Соціальна сфера у перехідний період: Аналіз Світового банку. - Київ: Основи, 1994. - 256 с.
  15. Фирсов Б.И. Пути развития средств массовой коммуникации. - Ленинград: Изд-во ЛГУ, 1984. - 208 с.
  16. Формування культурно-комунікаційних орієнтацій населення України в умовах системної трансформації суспільства (І кв. 1995 р. - ІУ кв. 1997 р.): Звіт про науково-дослідну робту. - Київ: Ін-т соціології, 1997.