Структура за темами
- Загальне
Загальне
Українська мова як державотворчий чинник, засіб збереження культурного надбання українського народу, формування громадянина України й особистості студента є найважливішим базовим курсом.
У контексті ключових підходів сучасної освіти курс «Українська мова» є засобом розвитку й соціалізації студентів, становлення їх як особистостей і громадян своєї країни. Здобуті у процесі навчання української мови знання, набуті вміння й навички мають бути опорою, яка дасть студентам змогу реалізувати себе в житті, стати носіями культури, ініціаторами відновлення й збереження найкращих культурних традицій свого народу.
Сучасне навчання є компетентнісним, а отже орієнтованим не на засвоєння визначеного обсягу знань, а передусім на пізнання життєвих реалій, у яких ці знання мають значення.
Основною метою викладання курсу “Українська мова” є підготовка грамотних, висококваліфікованих фахівців, які досконало володіють державною мовою; ознайомлення студентів з особливостями публіцистичного, офіційно-ділового стилів мовлення; підготовка до здійснення грамотного спілкування з учасниками трудового процесу; підвищення загального рівня усного й писемного мовлення.
Основними завданнями дисципліни є активізація засвоєних у середній школі знань; вивчення теоретичних засад нормативності української літературної мови; вироблення навичок правильного використання різних мовних засобів залежно від сфери й мети спілкування;
- формування ціннісного ставлення до української мови як державної мови України;
- формування предметної і ключових компетентностей;
- формування духовного світу студентів, цілісних світоглядних уявлень, системи загальнолюдських, національних, особистісних ціннісних орієнтирів;
- навчання засобами мови пізнавати світ, облаштовувати гармонійне співіснування в ньому, зберігати й передавати культурні набутки, виражати емоції й почуття, розв’язувати життєві проблеми;
- формування мовленнєвої культури, раціональної мовленнєвої поведінки;
- розвиток логічногоі критичного мислення, творчої уяви;
- формування мовного смаку, мовного чуття і мовної стійкості, сприяння усвідомленню краси й естетики української мови.
- формування ціннісного ставлення до української мови як державної мови України;
Унаслідок вивчення курсу студенти повинні вміти: у виробничих або побутових умовах з допомогою відповідних методів вербального спілкування доречно використовувати мовні моделі ввічливого звертання, вибачення, погодження, користуватися правилами спілкування мовця і слухача.
Укладач Е-курсу: Грицик Юлія (uliagritsik21@gmail.com), викладач ЦК мовно-літературних дисциплін
- Секція 1
Секція 1
ЛЕКСИКОГРАФІЯ
Очікувані результати навчання:
- розуміти суть понять «лексикографія», «словник», «довідник», «довідкова література»;
- називати основні типи словників;
- знати суть понять «лексична норма», «лексичне значення слів», «лексична сполучуваність слів», «слово і контекст», «лексична помилка»;
- систематизувати, зіставляти, аналізувати, узагальнювати й використовувати інформацію, яка міститься в лексикографічних джерелах, довідниках, ресурсах мережі Інтернет;
-
розуміти суть понять «лексична норма», «лексичне значення слів», «лексична сполучуваність слів», «слово і контекст», «лексична помилка»;
визначати роль і стилістичні можливості вивчених лексичних одиниць, комунікативно доцільно використовувати їх у власному мовленні.
ПРАКТИЧНА РИТОРИКА. Функціональна стилістика і культура мовлення.
Очікувані результати навчання:
- розуміти суть понять «риторика», «мовленнєва ситуація», «мовець», «аудиторія», «текст», «комунікативний намір», «мовленнєвий вчинок»;
- усвідомлювати важливість риторики й риторичних умінь;
- називати умови успішного спілкування; риси, притаманні цікавому мовцеві, гарному співрозмовникові;
- називати етапи підготовки до виступу;
- відрізняти мовленнєву дію й мовленнєвий вчинок;
- виявляти комунікативні наміри мовця.
ОРФОЕПІЧНА НОРМА. Практична стилістика і культура мовлення. Стилістичні засоби фонетики.
Очікувані результати навчання:
- знати суть понять «норма», «орфоепія», «орфоепічна помилка», «орфоепічна норма», «милозвучність», «наголос», «логічний наголос»;
- усвідомлювати важливість дотримання орфоепічної норми для сучасного компетентного мовця;
- вміти працювати з орфоепічним словником і словником наголосів;
- співвідносити в уяві звук і букву.
- Секція 2
Секція 2
До уваги студентів, які перебувають за кордоном!
Готуватися до занять необхідно за підручником: Українська мова 10 - 11 клас, О. Авраменко.
Опрацюйте матеріал, який розміщений у секції ІІ семестр та виконайте тестові завдання!
ОРФОГРАФІЧНА НОРМА
Очікувані результати навчання:
- знати суть понять «орфографічна норма», «орфограма», «орфографічна помилка», «орфографічний словник»;
- усвідомлювати важливість дотримання орфографічної норми для сучасного компетентного мовця;
- знати правила українського правопису.
СТИЛІСТИКА ПРОСТИХ ТА СКЛАДНИХ РЕЧЕНЬ
Очікувані результати навчання:
-
розуміти суть понять «синтаксична норма», «синтаксичне керування», «синтаксична помилка»;
усвідомлювати важливість синтаксичних умінь для розвитку мислення й мовлення; виявляти порушення синтаксичних зв’язків;
- уміти граматично правильно поєднувати слова в реченнях і словосполученнях;
-
знати правила побудови складних речень;
аналізувати в тексті й реченнях приклади порушення синтаксичної норми;
висловлювати припущення про взаємозв’язок синтаксичної норми і чіткості, логічності, ясності тексту;
.
-
МОРФОЛОГІЧНА НОРМА
Очікувані результати навчання:
- розуміти суть поняття «морфологічна норма»;
- усвідомлювати зв’язок морфологічної норми з граматичним значенням і граматичними категоріями самостійних і службових частин мови;
- розрізняти морфологічні норми, пов’язані з особливостями класифікування, словозміни, вживання й поєднання різних частин мови в усному мовленні й на письмі;
- знати норми вживання самостійних та службових частин мови в усному та писемному мовленні;
- виявляти й аналізувати порушення морфологічних норм;
- додержувати правил написання відмінкових закінчень відмінюваних частин мови.
- Українська література
Українська література
До уваги студентів, які перебувають за кордоном!!!
Вам необхідно переглянути та вивчити теоретичний матеріал, прочитати твори, вказаних у секції письменників та виконати тестові завдання!
РЕАЛІСТИЧНА УКРАЇНСЬКА ПРОЗА
Очікувані результати навчання:
- характеризувати в загальних рисах суспільно-культурні умови розвитку літератури 1870-1890 рр.;
- розповідати про письменника, називати його основні твори;
- визначати жанр твору;
- коментувати проблематику твору;
- характеризувати образи-персонажі, засоби їх зображення;
- порівнювати образи дійових осіб; пояснювати авторську позицію; виокремлювати засоби комічного у творі, пояснювати їхню роль.
ТИТАН ДУХУ І ДУМКИ
Очікувані результати навчання:
- знати біографію І. Я. Франка, основні царини його громадсько-політичної, наукової, мистецької, перекладацької діяльності, розуміти її значення в історії української літератури;
- висловлювати власне ставлення до І. Франка як багатогранної особистості;
-
знати композицію збірки «З вершин і низин»;
-
пояснювати назви основних віршів;
-
розуміти ключові смисли, закладені в поезіях;
-
характеризувати образ «вічного революціонера»;
-
аналізувати поетичні тексти;
-
висловлювати власну думку про актуальність поезії І. Франка для сучасності;
-
розповідати про зб. «Зів’яле листя»; виразно й осмислено читати твори,
аналізувати їх; визначати й коментувати засоби художнього увиразнення; знати і пояснювати відмінність між громадянською та інтимною лірикою;
- знати місце поеми «Мойсей» у творчому доробку І. Франка; пояснювати поняття «філософська поезія», «терцини», «гімн», «сонет»; розуміти специфіку сюжетних ліній, найнапруженіші моменти поеми;
-
знати про І. Франка як прозаїка; пояснювати композицію та сюжет новели «Сойчине крило»; розуміти морально-етичні проблеми, порушені у творі; характеризувати його модерністську специфіку; аналізувати засоби художнього увиразнення; висловлювати власну думку про актуальність творчості І. Франка для ХХІ ст.
МОДЕРНА УКРАЇНСЬКА ПРОЗА
Очікувані результати навчання:
-
мати загальне уявлення про модерністські тенденції в українській літературі 1910-х років; про імпресіонізм у літературі та образотворчому мистецтві;
-
знати основні події життєвого і творчого шляху письменника;
-
уміти розпізнавати й аналізувати новелістичний твір; визначати проблематику твору;
-
аналізувати імпресіоністичну поетику(роль пейзажу, звукових образів, світлотіні);
-
пояснювати символічні образи, ускладнені метафори; розкривати образотворчі засоби (внутрішній монолог, прийом контрасту);
- знати зміст твору;
- уміти пояснювати образи й символи ;
- аналізувати образи, розкривати пантеїзм світобачення героїв, виражений через побут, звичаї, обряди, почуття, мораль;
- уміти показати протиставлення реалій життя внутрішньому світові душевно багатих натур.
-
Тестовий контроль з модуля "Модерна українська проза", який охоплює теми:
"Життя і творчість Ольги Кобилянської, її новелістика".
"Михайло Коцюбинський "Intermezzo".
Завдання тестування полягає у тому, щоб оцінити рівень знань студентів з даної теми:
- знати оновні факти з життя і творчості письменників;
- уміти визначати художні засоби у творах;
- оперувати поняттями з теорії літератури
Тест № 1 - це тест на встановлення відповідності
Тест № 2 - це прості завдання на вибір однієї правильної відповіді
Тест № 3 - тест на визначення правильної відповіді (перетягування)
Шкала оцінювання: максимальна кількість - 11, що відповідає 12-бальній шкалі оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти у системі загальної середньої освіти
ОБРАЗНЕ СЛОВО ПОЕТИЧНОГО МОДЕРНІЗМУ
Очікувані результати навчання:
- знати основне з життя і творчості Лесі Українки; розкривати мотиви її віршів;
- характеризувати композиційні й ритмомелодичні особливості, образи-символи, алегоричні образи;
- визначати основні проблеми, порушені в «Лісовій пісні»; розкривати фольклорну основу; характеризувати образи; порівнювати образи Мавки й Килини; уміти показати на прикладах з тексту духовну бідність Килини й матері Лукаша, їхню меркантильність, байдужість до краси, природи, мистецтва; розкривати красу глибокого почуття, антигуманність меркантильності та користолюбства; висловлювати власні судження про життя і творчість Лесі Українки.
-
знати основне про творчу біографію М. Вороного, маніфест символістів; розуміти природу символу в поезіях; характеризувати специфіку символістської дійсності; аналізувати основні мотиви у віршах М. Вороного; висловлювати власну думку про природу й мистецтво; визначати жанр твору, ключові риси символістської поетики; пояснювати смислову і настроєву значущість зорових, кольорових, тактильних образів.
-
знати основне із творчої біографії О.Олеся; розуміти природу символів у його творчості, важливість мови для формування власної ідентичності; аналізувати основні мотиви у творчості; розмірковувати, чому герої не здатні дійти до омріяного, що заважає подолати земні перешкоди на шляху до щастя; висловлювати власну думку про природу людини, її внутрішні боріння й роздвоєність; визначати жанр твору, ключові ознаки символістської поетики.
- Секція 4
Секція 4
"РОЗСТРІЛЯНЕ ВІДРОДЖЕННЯ"
Очікувані результати навчання:
-
знати про історичні та суспільні умови розвитку літератури в ХХ ст., основні напрями, стильове розмаїття мистецтва 1920-х років;
-
пригадати імена і твори письменників ХХ ст., що вивчалися раніше;
-
називати основні літературні організації, угруповання 1920-х років;
-
знати і розповідати про масові репресії письменників у 1930-ті роки, втручання влади в мистецький процес;
-
пояснювати поняття «розстріляного відродження».
-
ЛІТЕРАТУРНИЙ АВАНГАРД
Очікувані результати навчання:
- розуміти новаторський, пошуковий характер авангардних експериментів поезії 1920-х років;
- розповідати про них;
- уміти виокремлювати основні мотиви, головну думку, характеризувати настрій, ритм поезій;
- пояснювати терміни «авангард», «футуризм», «урбанізм», значення творчості М.Семенка для розвитку української поезії.
ПОЕТИЧНЕ САМОВИРАЖЕННЯ
Очікувані результати навчання:
-
розуміти й пояснювати основні тенденції української поезії 1920-х років, її «вітаїстичність»; називати провідних поетів 1920-х років; аналізувати поезію; знати і розповідати про трагізм творчої долі П.Тичини; називати його ранні збірки; характеризувати основні мотиви і стильові тенденції ранньої творчості; аналізувати поезії, виокремлювати ознаки індивідуального стилю;
-
знати творчу біографію, основні твори Є.Плужника; розповідати про поета, його трагічну долю; аналізувати вірші; визначати спільне та відмінне в поезіях
Є.Плужника і П.Тичини.
-
"КИЇВСЬКІ НЕОКЛАСИКИ"
Очікувані результати навчання:
-
знати про групу і творчість «київських неокласиків», основне із творчої біографії М. Рильського ;
-
виразно й усвідомлено читати й аналізувати поезії;
-
визначати основні ознаки індивідуального почерку, провідні мотиви і настрої; пояснювати смислову і настроєву значущість деталей, образів.
-
ПРОЗОВЕ РОЗМАЇТТЯ
Очікувані результати навчання:
-
знати про розвиток української прози 1920-х років, називати її представників;
-
знати творчу біографію М. Хвильового, розуміти ідеологічні чинники, які вплинули на головного героя новели й призвели до трагічного роздвоєння «Я»; характеризувати ідеологічну заангажованість, світоглядні й психологічні особливості персонажів;
-
висловлювати власну думку про неприпустимість перемоги зла в людині; визначати жанр твору, основні риси індивідуального стилю; пояснювати смислову й настроєву значущість образів у новелі;
-
називати факти життєвої і творчої біографії письменника, 2-3 його твори; характеризувати особливості світовідчуття і світобачення митця і їхній вплив на творчість; розповідати про роботу Ю.Яновського на Одеській кінофабриці; розкривати морально-етичні колізії роману «Майстер корабля»; аналізувати художні образи, з’ясовувати їх символічність та ознаки неоромантизму; розкривати зміст понять «умовність зображення», «художній час і простір» та оперувати ними під час аналізу художнього твору;
-
знати творчу біографію В. Підмогильного; розуміти вплив цивілізаційних процесів на людину, психологічну мотивацію вчинків Степана Радченка та інших персонажів, іронічність авторської оповіді; характеризувати маргінальний образ українського інтелігента; аналізувати світоглядну й психологічну еволюцію його характеру; пояснювати роль жіночих образів у романі, значення терміну «урбаністичний роман»;
-
знати про гумористичну, сатирично-викривальну традицію української літератури (фольклор, С.Руданський, Л.Глібов,І.Нечуй-Левицький, І.Карпенко-Карий); аналізувати усмішки, пояснювати їх жанрові особливості.
-
МОДЕРНА ДРАМАТУРГІЯ
Очікувані результати навчання:
-
розуміти особливості розвитку драматургії й театру 1920-х років; розповідати про це; проводити аналогії з іншими явищами культури;
-
знати творчу біографію письменника, його зв’язок із театром Курбаса; розуміти історико-політичні чинники, які вплинули на зіткнення головних дійових осіб у сатиричній комедії; сатиричне спрямування п’єси;
-
характеризувати образи дійових осіб, світоглядну, громадянську позицію кожного з них;
-
аналізувати умовність часопростору, природу конфліктів;
-
висловлювати власну думку про типове сприйняття дійсності обивателем; визначати жанр твору, основні проблеми; пояснювати роль деталей.
-
ПЕРЛИНИ ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Очікувані результати навчання:
-
мати загальне уявлення про розвиток української літератури в Західній Україні до 1939 р., називати її основних представників;
-
розповідати про митця; дати загальну характеристику його творчості; виразно й усвідомлено читати поезії; визначати головні мотиви, ідеї; коментувати їх; дати їм власну оцінку.
-
ЕМІГРАЦІЙНА ЛІТЕРАТУРА
Очікувані результати навчання:
-
знати й розповідати про історичні умови і функціонування української літератури за кордоном, про «празьку школу» української поезії та її представників, коротко про життя і творчість Є.Маланюка;
-
розкривати особливості художнього осмислення долі України в поезії «Уривок з поеми»; пояснювати символічність її назви; указувати на актуальність оптимістичного висновку про майбутнє України; характеризувати із посиланням на текст поезії «Напис на книзі віршів» погляди митця на призначення поезії, важливість місії поета закарбовувати свій час для нащадків;
-
знати основні віхи життя І. Багряного, його творчість; коментувати зміст роману; визначати його жанрові особливості; характеризувати образи; висловлювати власне ставлення до основних проблем, порушених у творі.
-
ВОЄННЕ ЛИХОЛІТТЯ
Очікувані результати навчання:
-
знати про літературу воєнного періоду; творчу біографію митця; розуміти її трагізм; розповідати про Довженка-кінорежисера, називати його основні фільми, 2-3 прозові твори; розуміти особливості світобачення; розглядати «Щоденник» як джерело вивчення біографії митця в контексті його доби; особливості авторського бачення й оцінки історії України й українського народу, розкриття національних і загальнолюдських проблем; аналізувати текст «Зачарованої Десни», художньо-стильові особливості твору; оперувати поняттями «кіноповість», «публіцистичність»; указувати на риси автобіографічності в кіноповісті; характеризувати образи-персонажі; пояснювати особливості композиції, роль пейзажу; називати порушені у творі морально-етичні проблеми;
-
називати цікаві факти біографії Олеся Гончара; розповідати про роль митця в духовному відродженні нації; загально характеризувати творчий доробок; називати риси неоромантизму в ранній творчості; аналізувати проблематику й образи героїв новели «Модри Камень»; особливість оповіді, роль кольорової гами; визначати основну ідею твору; аргументувати жанрову приналежність твору.
-
ЛІТЕРАТУРНЕ "ШІСТДЕСЯТНИЦТВО"
Очікувані результати навчання:
-
розуміти зв’язок літературного явища «шістдесятництва» з дисидентським рухом; з’ясувати зв’язок світогляду митця із творчістю; називати поетів-«шістдесятників»;
-
загально характеризувати їхню творчість; аналізувати стильові особливості поезій;
-
визначати й уміти прокоментувати основні мотиви; дискутувати про патріотичні, громадянські мотиви, порушені у творах.
-
МИТЕЦЬ І СУСПІЛЬСТВО
Очікувані результати навчання:
- знати основне з творчої біографії Ліни Костенко, її роль в історії «шістдесятництва»;
- розуміти значення підтексту в умовах ідеологічного контролю над мистецтвом;
- характеризувати образну природу поетичного твору;
- аналізувати засоби художнього увиразнення, які визначають високу естетичну вартість;
- висловлювати власну думку про особливості історичного мислення письменниці в «Марусі Чурай»; визначати жанр твору, основні проблеми.
СТОЇЧНА УКРАЇНСЬКА ПОЕЗІЯ
Очікувані результати навчання:
-
знати основне з творчої біографії поета; розуміти суть екзистенціалізму в поезіях, характеризувати межовий стан суб’єкта лірики, який протистоїть ідеологічно викривленій реальності; зіставляти мотиви, форми буттєвого самоствердження в поезіях; аналізувати засоби художнього увиразнення, які визначають високу естетичну вартість; висловлювати власну думку про важливість активної громадянської позиції в житті.
-
- Секція 5
Секція 5
- Секція 6
Секція 6